Met een glimlach op mijn gezicht in slaap vallen - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Eva Grinsven - WaarBenJij.nu Met een glimlach op mijn gezicht in slaap vallen - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Eva Grinsven - WaarBenJij.nu

Met een glimlach op mijn gezicht in slaap vallen

Door: Eva van Grinsven

Blijf op de hoogte en volg Eva

09 Juli 2014 | Peru, Iquitos

Een beetje thuiskomen. Zo voelt het wel. Het voelt zo normaal om hier weer door de straten te lopen, een motortaxi aan te houden en af te dingen over de prijs, over de drukke weg vol motortaxi’s richting het modderige en hobbelige paadje naar Arco Iris te rijden om daar voor de grote toegangspoort naar Arco Iris uit te stappen en naar binnen te lopen.

Dinsdag op Schiphol had ik nog echt niet het idee dat we op vakantie gingen. Normaliter heb ik altijd van die vakantiekriebels. Je kent het wel, het voelt een beetje alsof je verliefd bent en je klaar aan het maken bent voor het afspraakje. Dat miste dinsdagochtend echter nog bij mij. In Panama City aangekomen, hebben we even heerlijk kunnen uitrusten van de lange reis. De muggen hebben mij ook meteen verwelkomd door mij helemaal lek te prikken, heel fijn.

Vanochtend begon het pas echt voor mij. De koffers weer ingepakt, ontbeten en weer met het busje terug naar het vliegveld. Nu waren de vakantiekriebels er wel. En misschien hebben vakantiekriebels ook wel een beetje te maken met verliefd zijn, want verliefd op dit land ben ik zeker. Dat voelde ik meteen weer de seconde dat ik vanuit het vliegtuig het overweldigende, mooie en groene landschap bekeek: aan dit land heb ik mijn hart verloren. Het voelt heerlijk om hier rond te lopen, in de motortaxi te rijden met de wind in mijn gezicht en het Spaans weer om me heen te horen. Ik moet wel weer mijn Spaans ophalen, maar langzaam maar zeker gaan de luikjes weer open en komt het weer naar boven drijven, gelukkig maar!

Nadat we vanmiddag even over de boulevard hebben gelopen en hebben uitgekeken over de mooie rivier de Amazone, zijn we in de motortaxi gestapt op weg naar Arco Iris. Ook de motortaxi aanhouden ging als vanzelfsprekend en de chauffeur wist zowaar waar ik heen wilde, wat ook lang niet altijd het geval was en zelfs de prijs was redelijk. Ik vond het wel heel spannend om weer terug te gaan en had geen idee wat ik moest verwachten. Was het erg veranderd? Vinden de kinderen me nog wel leuk? Herkennen ze me überhaupt nog? Wilden ze wel nog steeds met me knuffelen? Daar aangekomen stond de poort open en zagen een aantal kinderen mij toen ik daar naar binnen liep. Vanaf dat moment was ik thuis en viel alle spanning van mij af. In tegenstelling tot de kinderen die juist allemaal bovenop op mij doken en overal waren. Tia Patty, de directrice, had ze niet verteld dat ik zou komen, dus het was voor de kinderen een complete verrassing en dat kon je merken. Het voelde zo goed om iedereen weer te knuffelen en iedereen was hartstikke blij. Dat we na een dik uurtje alweer weg gingen, vonden ze dan ook echt niet leuk. En ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dat zelf ook echt geen straf vond, want zij waren niet de enige die het niet leuk vonden dat ik weer weg ging. Ik heb ze echter beloofd om of morgen en sowieso vrijdag nog even terug te komen. Wat de kinderen nog niet weten is dat wij ze vrijdag met z’n allen mee gaan nemen naar het zwembad om daar een lekkere, verkoelende en gezellige middag te gaan beleven. Ik heb er heel veel zin in en weet ook dat de kinderen er altijd veel plezier aan beleven.

Ik heb een lange paar dagen achter de rug, dus ik ga nu lekker slapen. Ik weet zeker dat ik met een glimlach op mijn gezicht in slaap val, want ik kan maar niet ophouden met lachen en blij en dankbaar zijn dat ik hier weer mag zijn. Ik zal jullie proberen een beetje op de hoogte te houden van ons doen en laten hier door af en toe een blog te plaatsen. Verder ga ik vooral proberen intens te genieten en mama en Irene te laten zien waarom ik zo van Iquitos houd. Tot snel weer!

Liefs,
Eva.

  • 11 Juli 2014 - 21:42

    Gerda:

    Lieve Eva iets latere reactie dan je gewend bent van mij!!!
    Maar heb wederom net als al je andere blogs van vorig jaar er nu ook weer van genoten!!
    Fijn om je mama en Irene alles te kunnen laten zien waar jij vorig jaar zo van heb genoten.
    Heel plezier en hou vooral dit fijne gevoel vast.
    Dikke kus voor jullie alle drie xxx Gerda

  • 18 Juli 2014 - 22:22

    Corine:

    Lieve Eva, Irene en Jacqueline,
    Gelukkig vertelden Ab dat je weer geschreven hebt.
    Heel goed en fijn en mooije verhaal mee te maken!
    Hoop dat je nog een keer wat stuurt .
    Voor nu dikke kus voor de 3 dames!
    Corine

  • 24 Juli 2014 - 13:54

    Ab:

    @ Jacqueline, Irene en Eva, Geweldig te jullie ervaringen te lezen van de krottenwijken van Iquitos, jullie jungle reis, de ontmoeting met de kinderen van Arco Iris en het enthousiasme wat jullie uitstralen. Jammer van de vaccinatie paspoort, maar dat is opgelost en jullie kunnen weer fijn jullie vakantie voortzetten en dat is het belangrijkste. Ik ben erg benieuwd naar de volgende blog met jullie belevenissen in Costa Rica.
    @Eva, je hebt mij weer meegenomen met jullie mooie en emotionele vakantie-ervaringen van de laatste week. Het was ontroerend te lezen jouw hernieuwde bezoek aan de kinderen van Arco Iris, waar een groot deel van je hart ligt.
    Ab

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Na bijna zes jaar plannen maken voor een geweldig reis is het 5 januari 2013 eindelijk zo ver, dan verlaten mijn lieve vriendinnetje, Lobke, en ik ons koude en regenachtige kikkerlandje om richting het mooie, warme, culturele en kleurrijke Peru te vertrekken. We zullen hier precies 25 weken verblijven. Op 29 juni, precies 25 weken later, zullen wij weer richting Amsterdam vliegen om hier 30 juni weer vaste Nederlandse bodem onder onze voeten te krijgen. Het beloofd een onvergetelijke ervaring te worden en ik kijk er ontzettend naar uit. Ik zal kort even uitleggen wat we gaan doen. De eerste drie weken zitten we in de hoofdstad van Peru: Lima. Hier zullen we met z'n tweeën in een gastgezin verblijven en ondertussen twintig uur Spaanse les per week krijgen. Na deze drie weken vliegen wij door naar Iquitos. Iquitos is de hoofdstad van de provincie Loreto en ligt in het Amazonegebied in het noorden van Peru. Hier zullen Lobke en ik vier maanden helpen bij het weeshuis(centro communitario) Arco Iris. Hier zal ik in mijn eerste blog meer over vertellen en dieper op in gaan. Daarna vliegen we, zoals de plannen er nu uit zien, richting Cusco, een plaats in het zuiden van Peru. Vanaf hier zullen we nog vier weken hebben totdat we weer terug moeten en in deze vier weken willen we naast zo veel mogelijk zien van Peru, ook gewoon nog een onvergetelijke vier weken hebben waarmee we onze reis heerlijk kunnen afsluiten. Het plan is om jullie via deze blog een beetje up to date te houden over mijn ervaringen en avonturen in Peru. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ik zo braaf ga zijn om heel structureel blogs te schrijven, maar ik ga zeker mijn best doen.

Actief sinds 12 Nov. 2012
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 19046

Voorgaande reizen:

08 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

Zomervakantie 2014

05 Januari 2013 - 29 Juni 2013

Peru

Landen bezocht: