Mijn hart verloren aan Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Eva Grinsven - WaarBenJij.nu Mijn hart verloren aan Peru - Reisverslag uit Lima, Peru van Eva Grinsven - WaarBenJij.nu

Mijn hart verloren aan Peru

Door: Eva

Blijf op de hoogte en volg Eva

29 Juni 2013 | Peru, Lima

Toen was het avontuur echt voorbij. Nou, nog niet helemaal gelukkig, want we moeten nog op het vliegtuig stappen, maar toch; het is voorbij. Dit half jaar, die 25 geweldige weken waarin ik zo veel heb geleerd, gezien en gedaan. Ik kan het nog steeds niet helemaal geloven. Ondanks dat mijn koffers ingepakt voor me staan en mijn boarding pass in mijn handbagage zit, is bij mij het besef dat het voorbij is nog niet helemaal neergedaald. De iPod van Lobke verspreidt een gezellig muziekje door de kamer terwijl Lobke haar koffer nog aan het inpakken is en ik aan het schrijven ben. Kriebels heb ik wel. Het lijken echter eerder vakantie kriebels. Die kriebels die je krijgt als je weet dat je over een paar uur op vakantie gaat. Het enige is dat wij niet op vakantie gaan, maar naar huis. Daaruit blijkt maar weer hoe ik me thuis voel in Peru. Dit magische, bijzondere land met zijn lieve mensen. Ik vind het zo jammer dat veel mensen het idee hebben dat Peruanen gevaarlijk of eng of slecht zijn. Alle Peruanen die ik in zes maanden heb ontmoet zijn behulpzaam en vriendelijk en tegen alle verwachtingen in is er niks van ons gestolen. Natuurlijk moet je blijven opletten en moet je niet zomaar in elke wijk zelf gaan rondslenteren, maar waar kun je dit wel? Ondanks dat Peruanen niet zo goed zijn in communiceren of logisch nadenken, de tijd naar hun eigen hand zetten en je jezelf soms afvraagt wat er allemaal gebeurt, komt het allemaal altijd ook weer goed.

In deze laatste vier weken heb ik ook mogen ontdekken wat een magisch land Peru is. Er is zo veel diversiteit. De uren dat wij in de bus hebben gezeten kon er elke twee uur weer een ander soort landschap aan ons voorbij schieten. Vooral de natuur in het noorden en dan voornamelijk de Cordillera Blanca heeft mij getroffen met zijn schoonheid. Dit magnifieke berglandschap met zijn helderblauwe bergmeertjes en in de verte de hoge besneeuwde toppen is betoverend mooi. Het is weer zo’n ander berglandschap dan de Andes rondom Cusco waar alle bergen bedekt zijn met groen. Zoals jullie kunnen horen, heb ik mijn hart verloren aan dit land en zal ik het land, de mensen en de taal gaan missen als ik thuis ben. Thuis staat er echter ook weer van alles leuk op me te wachten (we hebben een hele zomer-to-do-list om af te werken) en ik heb ook al twee hospiteeravonden staan. Genoeg te doen dus en genoeg mensen om weer te knuffelen en te spreken.

Ik zal verder niet veel uitweiden over de laatste reisweek in het noorden. Het is een heel mooi landschap, maar ik moet zeggen dat na al heel wat ruines en musea met aardewerk te hebben gezien, alles ook een beetje hetzelfde beginnen te worden. Natuurlijk zijn er altijd dingen die je dan toch weer verbazen zoals de Huaca de la Luna (tempel van de maan) in Trujillo, maar voor mij is het nu wel genoeg geweest met al die archeologische plekken en alle verschillende stammen. Het blijft echter een interessant land met een bewonderenswaardige cultuur en geschiedenis.

Lieve mensen, dit is dan officieel mijn laatste blog vanuit Peru. Ik hoop dat ik jullie via mijn verhalen en belevenissen een kijkje heb kunnen geven in mijn reis en dit land. Ik vond het zelf erg leuk om te schrijven en jullie reacties te lezen.

Tot morgen Nederland!

Besos,
Eva.

  • 29 Juni 2013 - 18:30

    Annemarie Roos:

    Heel veel succes en sterkte met t afscheid nemen van je geliefde land! X

  • 29 Juni 2013 - 18:48

    Gerda:

    Lieve Eva wat een verwennerij zo nog even op de laatste dag een blog van je hij was kort maar ach het is je vergeven!! Zal je blog 's missen... Maar oh oh wat ben ik blij om je morgen weer te zien!!! Lieve lieve eva een hele goede reis terug... Tot morgen op Schiphol xxx

  • 29 Juni 2013 - 18:54

    Marijke:

    Goede reis lieve Eva en bedankt voor al je leuke blogs dit half jaar! xxx

  • 29 Juni 2013 - 19:29

    Jacqueline:

    Lief kind, vooral ook een kijkje in jezelf en dat voelt fijn! Je bent een mooi mens!

  • 30 Juni 2013 - 10:03

    Aad En Ria Cooiman:

    Lieve Eva en Lobke, we hebben ontzettend genoten van jullie verslagen uit Peru! Zullen ze erg missen. Heel hartelijk dank voor jullie inzet en betrokkenheid bij "Arco Iris". We praten daar graag nog met jullie over na!
    Welkom in Nederland en fijne aankomst.
    Aad en Ria

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eva

Na bijna zes jaar plannen maken voor een geweldig reis is het 5 januari 2013 eindelijk zo ver, dan verlaten mijn lieve vriendinnetje, Lobke, en ik ons koude en regenachtige kikkerlandje om richting het mooie, warme, culturele en kleurrijke Peru te vertrekken. We zullen hier precies 25 weken verblijven. Op 29 juni, precies 25 weken later, zullen wij weer richting Amsterdam vliegen om hier 30 juni weer vaste Nederlandse bodem onder onze voeten te krijgen. Het beloofd een onvergetelijke ervaring te worden en ik kijk er ontzettend naar uit. Ik zal kort even uitleggen wat we gaan doen. De eerste drie weken zitten we in de hoofdstad van Peru: Lima. Hier zullen we met z'n tweeën in een gastgezin verblijven en ondertussen twintig uur Spaanse les per week krijgen. Na deze drie weken vliegen wij door naar Iquitos. Iquitos is de hoofdstad van de provincie Loreto en ligt in het Amazonegebied in het noorden van Peru. Hier zullen Lobke en ik vier maanden helpen bij het weeshuis(centro communitario) Arco Iris. Hier zal ik in mijn eerste blog meer over vertellen en dieper op in gaan. Daarna vliegen we, zoals de plannen er nu uit zien, richting Cusco, een plaats in het zuiden van Peru. Vanaf hier zullen we nog vier weken hebben totdat we weer terug moeten en in deze vier weken willen we naast zo veel mogelijk zien van Peru, ook gewoon nog een onvergetelijke vier weken hebben waarmee we onze reis heerlijk kunnen afsluiten. Het plan is om jullie via deze blog een beetje up to date te houden over mijn ervaringen en avonturen in Peru. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre ik zo braaf ga zijn om heel structureel blogs te schrijven, maar ik ga zeker mijn best doen.

Actief sinds 12 Nov. 2012
Verslag gelezen: 714
Totaal aantal bezoekers 19070

Voorgaande reizen:

08 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

Zomervakantie 2014

05 Januari 2013 - 29 Juni 2013

Peru

Landen bezocht: